החשק העז הזה שלכם למתוק? הוא לא סתמי בכלל. שלל סיבות פיזיולוגיות והתנהגותיות גורמות לו להתעורר ולגרום לכם לשבור את התפריט המאוזן שלכם. אז מה הכי כדאי לאכול כדי לשמור על המשקל ועל הבריאות, ומה ממש לא?

 

בין אם אתם מנסים לשמור על תפריט מאוזן בשל בעיות רפואיות כמו סכרת, ובין אם אתן משתדלות לשמור על הגזרה מטעמי דיאטה, אתם בוודאי מכירים את הרגע הזה של חשק עז ובלתי ניתן לריסון למתוק. זה יכול לקרות עם הקפה של הבוקר או ממש אחרי ארוחת הצהריים. לפעמים החשק קשור לפיתוי ספונטני, בבית קפה עם חברים או באירוע חגיגי בו זה מרגיש "מותר". לא משנה כמה מוטיבציה יש לכם לרדת מסוכר מעובד, או לשמור על תפריט מאוזן – החשק גובר על כל רציונל. בכל הרגעים הללו, התחושה המתגברת היא של צורך במנה מתוקה שתרגיע את אי השקט.

 

הבנת שמגיע לך ממתק טבעי, דל שומן ובריא? מעולה. לקבלת סילאן 100% טהור במתנה ברכישת מארז תמרי מג'הול >>

 

חשק למתוק – למה זה קורה?

כאשר מתעורר החשק למתוק, הגוף למעשה מאותת לכם על חוסר איזון שיש לטפל בו. הסיבות לחשק הזה יכולות להיות פיזיולוגיות או פסיכולוגיות-התנהגותיות, אך ברוב המקרים – מדובר בשילוב של שתיהן. להלן כמה מהגורמים הפופולריים ביותר:

 

עייפות פיזית ונפשית – פגיעה באיכות השינה משבשת לא פעם את האיזון ההורמונלי. אנשים נוטים לחוש פחות שבעים אם לא ישנו מספיק שעות בלילה, או ששנתם לא הייתה איכותית דיה. גם תשישות נפשית, שמקורה בלחץ ובחרדה עלולה להשפיע על הצורך של הגוף לנחם את עצמו במזון עם סוכר.

 

מחסור בברזל – הברזל הוא מינרל חיוני עבור הגוף, אשר משפיע לתפקוד איברים חשובים כמו המוח ומערכת השרירים. חוסר בברזל יכול להתגלות בבדיקת דם פשוטה ועלול להשפיע על הצורך של הגוף במשהו מתוק.

 

מחסור בויטמינים,D  B12 וחומצה פולית – ויטמין D הוא ויטמין חשוב לבניית עצם, לתפקוד מערכת החיסון ולשרירים. ויטמין B וחומצה פולית, שמרכיבה את חלק מהויטמינים של קומפלקס B קריטיים לתפקוד מערכת העצבים, בריאות הלב וייצור המוגלובין. כאשר קיים מחסור בויטמינים אלה, הגוף מבקש לפצות על כך במזון מתוק.

 

שינויים הורמונליים – עבור נשים שעוברות בכל חודש שינויים הורמונליים בימים שלפני המחזור החודשי (PMS), בזמן הוסת עצמה וגם בתקופת ההיריון, החשק למתוק לא פעם מתגבר בתקופות אלה.

 

הרגלים התנהגותיים – כאשר קיים הרגל בו המוח מקשר בין פעילות מסוימת לאכילת מזון מתוק, קשה להתנער ממנו, כי הוא מרגיש כמעט אוטומטי. זו יכולה להיות עוגייה עם הקפה בבוקר או אכילה רגשית בעת מצוקה.

 

מתוקים מעובדים – כל הסיבות למה לא

מזונות מתוקים רבים, גם אם הם חטיפים קטנים שנדמים כלא מזיקים, מכילים סוכר מעובד ולא בריא, ויש להם ערך קלורי גבוה. אפילו חטיפי אנרגיה רבים מכילים רשימת ממתיקים לא בריאים כמו סירופ גלוקוזה, סירופ פרוקטוזה, סירופ תירס וסירופ קרמל וגם ממתיקים כוהליים כמו מלטיטול ואיזומאלט. מעבר לכך, בחטיפים מתוקים, גם אם משווקים כחטיפי אנרגיה, קיימים מרכיבים כמו שומן טרנס, חומרים מתחלבים, מווסתי חומצתיות ועוד. כל אלה אינם התוספת הכי בריאה עבור הגוף. הסוכרים הפשוטים גורמים לתנודות חדות מדי ברמות הסוכר בדם, אשר גורמות לא פעם לצריכה מתמשכת של מתוק – תחושה שלא מספיק לכם רק חטיף אחד.

 

תמר טבעי – כל הסיבות למה כן

בניגוד לכל הממתקים והחטיפים המעובדים, תמר הוא פרי יבש טבעי ללא התערבות כימית וללא כל עיבוד מלאכותי. תמרים עשירים בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, אשלגן, מגנזיום, ברזל, סידן, נחושת, ויטמין D וויטמינים מקומפלקס B. הסוכרים הטבעיים שבתמרים לא מעלים את רמות הסוכר בדם כמו הסוכרים המעובדים, ולעומת שומן הטרנס שבחטיפים, תמרים מסייעים להפחתת הסיכון לטרשת עורקים. כשמתעורר החשק למתוק, אכילה של תמרים לא "מפילה" אלא דווקא גורמת לפרץ של אנרגיה. בנוסף לכל אלה, הם דלי שומן: בשניים עד שלושה תמרים יש בין 80 ל-100 קלוריות, כך שהם מהווים תוספת מתוקה אידיאלית עבור מי שרוצה לשמור על המשקל ועל הבריאות גם יחד. מעבר לכך, תמרים עשירים בחומצת האמינו טריפטופן שמשפיעה על הפרשת הסרוטונין, האחראית על מצב הרוח החיובי.

הבנת שמגיע לך ממתק טבעי, דל שומן ובריא? מעולה. לקבלת סילאן 100% טהור במתנה ברכישת מארז תמרי מג'הול >>

גם הכתבות האלה עשויות להיות ממש מעניינות

blog popup